עיוורון צבעים ואנקרומה

Color Blindness and EnChroma

?מה אנשים עם עיוורון צבעים רואים

רבים מניחים שבגלל השם "עיוורון צבעים" שהם רואים רק בשחור לבן. במציאות, רוב האנשים עם עיוורון צבעים כן רואים צבע, אבל הם רואים פחות גוונים של צבע לעומת אנשים בלי עיוורון צבעים. בנוסף, אדם עם עיוורון צבעים יכול לפספס פרטים או לא להבחין בחפצים גלויים לעין בגלל שהצבעים של החפצים שהוא רואה דומים מאוד לצבעים של הסביבה בה הם נמצאים. לדוגמא, הם יכולים לא להבחין בתפוח אדום כשמסביבו המון עלים ירוקים.

לבני אדם יש שלושה תאים קולטי אור מרכזיים שמגיבים לאור אדום, ירוק וכחול. האותות מהתאים האלו אחראים לראיית צבע, על ידי ניתוח של המח על כמות האות שהתקבל מכל צבע. ההערכה המדעית הנוכחית היא שכל תא כזה יכול להכיל לנתח בערך 100 דרגות של רגישות: 100X100X100 = 1 מליון ומפה אנחנו מקבלים את המיליון גוונים של צבע שאנשים נורמלים יכולים לראות.

אבל, לאנשים עוורי צבעים, לדוגמא לאלה שלא רואים טוב אדום-ירוק, יש חפיפה באותות שהם מקבלים בצבעים האלה ולכן קשה להם להבדיל בגוונים מסויימים בצבעים הללו. במקרים קיצוניים, החפיפה היא מוחלטת (דיקרומסי) ולכן סך כל הגוונים שהם יכולים לראות הוא רק: 100X100 = 10,000 או אחוז אחד בלבד מסך כל גווני הצבעים שאדם נורמלי יכול לראות. המספר הזה משתנה מעיוור צבעים אחד לשני, אבל ההערכה היא שרוב עיוורי הצבעים יכולים לראות קרוב ל-10 אחוזים מהנורמל.

סוגים של עיוורון צבעים

המרחב של עיוורון צבעים הוא רחב מאוד ויש המון סוגים וגורמים שונים לתופעה. אולם, לרוב כשאנשים מדברים על עיוורון צבעים הם מתכוונים כנראה למקרים הכי נפוצים כמו עיוורון צבע אדום-ירוק שנגרם כתוצאה מקרומוזון X רסיסיבי אבל יש גם סוגים אחרים.

עיוורון צבעים אדום-ירוק מתחלק לשתי קבוצות עיקריות: prot-tan שנגרם כתוצאה מבעיות ברשתיות העין שנקראות L-cones ו-do-tan שנגרם כתוצאה מבעיות ברשתיות העין שנקראות M-cones.

משקפי אנקרומה לעיוורון צבעים
משקפי אנקרומה לעיוורון צבעים הם פטנט עולמי שמשלב את החידושים האחרונים במדעי המוח עם פיתוחים חדשים בעדשות כדי לשפר את איכות החיים של עוורי צבעים ברחבי העולם. מרכז הפיתוח של אנקרומה ממוקם בברקלי קליפורניה ומשם מיוצרים כל סוגי המשקפיים לעיוורון צבעים אשר נמכרים ברחבי העולם.

אנקרומה הוקמה ב-2010 על ידי מדען ומתמטיקאי אשר המציא את הפטנט המהפכני שבסיס המשקפיים. אנקרומה קיבלה מענק מ-NIH ואף זכתה בפרס Tibbetts ב-2016 בהוקרה להשפעה החיובית של הטכנולוגיה שלה על המין האנושי.

המדע מאחורי משקפי עיוור צבעים של ואנקרומה

בעזרת הפטנט שמשלב טכנולוגיה חדשה ביצור עדשות ובהבנה מתמטית של איך עוורי צבעים רואים, אנקרומה פיתחה משקפיים שמאשרות לעוורי צבעים לראות מגוון רחב יותר של צבעים. העדשות האופטיות של אנקרומה מסננות את גלי האור בנקודות ספציפיות שמונעות/מורידות את חפיפת הגוונים ברשתות העין. ה-L-cones וה-M-cones שתוארו קודם מומרות בצורה כזו שמגדילה את ההבדלה בין הגוונים השונים באיזור החפיפה של הצבעים. המשקפיים למעשה מגדילים את ניגוד הגוונים בין ירוק ואדום ויוצרים עולם צבע עשיר יותר לאלו שמסתכלים דרכם. הטכנולגיה עצמה פותחה מעל עשור דרך מחקרים קליניים ומתמטיקה וממשיכה לפתח מוצרים חדשים לשוק עוורי הצבעים

מבחן עיוורון הצבעים בשתי דקות

כדי לדעת אם את/אתה עיוורי צבעים ומה החומרה של העיוורון עצמו, אתם יכולים לקחת את מבחן אנקרומה לעיוורון צבעים. זה מבחן ראשון מסוגו שמאפשר בתוך שתי דקות לדעת אם את/אתה עוורי צבעים, מה הסוג של העיוורון ואיזה משקפי אנקרומה מתאימים לך.

המבחן בנוי כדי לזהות איזה סוג עיוורון צבעים יש לך (do-tan או pro-tan) ומה החומרה שלו: חלש, בינוני או חזק. למרות זאת, יש גבול לכל הסוגים של עיוורון הצבעים שהמבחן הזה יכול לגלות ולכן אם אתה חושב שיש לך עיוורון צבעים אחר, אנחנו ממליצים ללכת לרופא עיניים מומחה.

?איך משקפי אנקרומה עוזרים לעיוורי צבעים

משקפי אנקרומה מומלצים על ידי רופאי עיניים בכל העולם והם מבוססים על פטנט יחודי שמאפשר לעיוורי צבעים לראות מרחב צבעים תוסס שלא היה אפשרי בעבר. מה בדיוק רואה עיוור צבעים שמרכיב משקפי אנקרומה בפעם הראשונה? הם יראו יותר צבעים, בצורה ברורה יותר ובמרחב צבעים תוסס יותר. הסרטונים באתר מנסים להמחיש את ההבדל אבל הנסיון האישי הוא הרבה יותר אפקטיבי ואפשר ללמוד עוד באתר: enchroma.com

?האם כלבים הם עוורי צבעים

כלבים יכולים לראות רק שני צבעים: כחול וצהוב. בהשוואה לבני אדם, הראייה שלהם מוגבלת וחלק מהמדענים סבורים שהם רואים בצורה דומה לעוורי צבעים אדום-ירוק. האם המשקפיים של אנקרומה יכולים לעבוד על כלבים? לצערנו, לא. בני אדם עוורי צבעים עדיין בעלי שלושה תאים קולטי אור ולכלבים יש רק שניים. לכן, זה לא ישנה להם את הראייה בכלל.